HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Harderwijk (NL), op 9 maart 2019!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Eo-crinoide Trochocystites Tsjechië F2736
24.50 EUR

Determinatie Fossielen

Vermoedelijk fossiel gevonden op strand Zoutelande

Svdyck   04-12-2018 om 19:47

Svdyck
Junior Lid

Ik vond dit op het strand, geen idee wat het is.
Het lijkt van steen te zijn maar door het aanwezige profiel lijkt het toch dierlijk te zijn.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Bedankt!

Spongebob   04-12-2018 om 21:20

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Zou wel eens een fragment van een Jura-oester kunnen zijn.
Myophorella sp.

Svdyck   04-12-2018 om 21:54

Svdyck
Junior Lid

Ik heb nog wat opgezocht en daar lijkt het inderdaad op!
Dank je!

sjaak   05-12-2018 om 10:51

sjaak
Senior Lid

Tom, van de Boulonnais neem ik aan?

Lijkt er inderdaad veel op. De steen is dan flink verdwaald.

Maar Zoutelande is dan ook opeens een populaire bestemming geworden als je Bløf moet geloven.

Niels

Spongebob   05-12-2018 om 16:29

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Inderdaad Wimereux.
Ik vind het wel opmerkelijk dat dergelijke Jura-fossielen aan de Nederlandse kust voorkomen. Dat ze door zeestromingen zijn vervoerd wil er bij niet zo in. Interessante quest.

Schouwenburg   05-12-2018 om 18:22

Schouwenburg
Senior Lid

Een mogelijkheid, die al bewezen is, is dat rivieren bevriezen in de winter, waarbij stenen e.d. van de bodem en de oever ingepakt in het ijs raken. In het voorjaar breekt het ijs en komt gedeeltelijke op zee terecht. Het ik heb in Canada, in de yukon een bevroren rivier gezien. Toen we een week later weer langs kwamen was al het ijs weg. Door de globale stroming drijven de schotsen naar het noorden. Gedurende reis smelt het ijs en laat onderweg de stenen vallen.

Spongebob   05-12-2018 om 20:43

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Schouwenburg schreef:
Een mogelijkheid, die al bewezen is, is dat rivieren bevriezen in de winter, waarbij stenen e.d. van de bodem en de oever ingepakt in het ijs raken. In het voorjaar breekt het ijs en komt gedeeltelijke op zee terecht. Door de globale stroming drijven de schotsen naar het noorden. Gedurende reis smelt het ijs en laat onderweg de stenen vallen.

Dropstones ja, zo zijn de grotere stenen uit het oostelijk grind hier in mijn zoekgebied ook gekomen. Denk jij, Charlie, dat dropstones vanuit de Boulonnais zijn aangevoerd?

BartKorf   05-12-2018 om 21:36

BartKorf
Senior Lid

Op de 2e Maasvlakte worden ook regelmatig Jura-fossielen gevonden. Totnutoe heb ik het gehouden op transport door oer-Maas en/of oer-Rijn (mogelijk wel m.b.v. drijfijs) naar onze delta. Maar het blijft intrigerend. Er liggen namelijk ook krijtsteen-brokken.....

Spongebob   05-12-2018 om 22:00

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Myophora's verder stroomopwaarts van de (oer-) Maas of Rijn zijn mij onbekend. Vanuit de Franse kust is ook een ding, omdat het niet onwaarschijnlijk is dat Het Kanaal in de Ijstijd nog afgesloten was.
Of vergis ik me?

scherven   05-12-2018 om 22:19

scherven
Senior Lid

Hallo, ik meen dat het Engels kanaal in het Mio.-Plioceen is door gebroken. Ongeveer de zelfde tijd als de Straat van Gibraltar.
Gr.Ben

sjaak   05-12-2018 om 22:45

sjaak
Senior Lid

Dit artikel van Bram suggereert ook glaciaal transport:

LINK

Misschien doorsneed een van die rivieren een Jura laag.

Een andere optie is dumping door een verzamelaar.

Niels

FossilDude   05-12-2018 om 23:24

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
sjaak schreef:
Dit artikel van Bram suggereert ook glaciaal transport:

LINK

Misschien doorsneed een van die rivieren een Jura laag.

Voor zover ik weet sneed de proto-Schelde niet door Jura afzettingen heen. De afstand die Jura materiaal afgelegd zou moeten hebben is veel groter.... wat mij betreft lastig voor te stellen dat er dan überhaupt dingen heel blijven.

Svdyck   06-12-2018 om 20:05

Svdyck
Junior Lid

Het lag aan de vloedlijn tussen de schelpen op het strand.
Het is maar een fragment meer toch met redelijke afmetingen.
Misschien na baggerwerken ofzo er terechtgekomen?

Elbert   06-12-2018 om 21:23

Elbert
Senior Lid

Hallo, het strandgebied tussen Vlissingen en West Kapelle is recentelijk opgespoten met zand uit de Noordzee.
Dus het is goed mogelijk dat het oorspronkelijk een ijstransport betreft; tenslotte worden in Norfolk en Suffolk ook Jura fossielen aangetroffen die van de Yorkshire coast afkomstig zijn en daar door het ijs zijn gedeponeerd.

groeten, Bert

sjaak   06-12-2018 om 21:56

sjaak
Senior Lid

LINK

Niels

Schouwenburg   07-12-2018 om 07:21

Schouwenburg
Senior Lid

Wat ik bedoelde is, dat ook recent (in strenge winters) dit materiaal in de Noordzee terecht kan komen.

sjaak   07-12-2018 om 07:41

sjaak
Senior Lid

Hoe zie je dat dan precies voor je Charlie?

Dit soort fossielen komt soms ook van een zeewering, maar het Jura gesteente waar deze uitkomt is te zacht daarvoor denk ik.

Waarschijnlijker lijkt mij een verzamelaar die zijn zakken heeft geleegd. Maar de dropstone theorie is leuk en interessant.

Niels

Spongebob   07-12-2018 om 21:06

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Schouwenburg schreef:
Wat ik bedoelde is, dat ook recent (in strenge winters) dit materiaal in de Noordzee terecht kan komen.

Sorry Charlie, maar dat denk ik niet. Hoe hard moet het dan niet vriezen? En hoe groot moeten de ijsbrokken dan zijn?

Fossielen uit Oost-Engeland die in de Noordzee zijn terechtgekomen lijkt me nog het meest aannemelijk. Staat ook in het artikel dat door Niels is aangehaald:

"De fossielen moeten afkomstig zijn van (of nabij) de Engelse oostkust en zijn naar de Noordzeebodem getransporteerd gedurende één van de glaciale periodes van het Pleistoceen."

Ik heb via Klaas Post en Freek Rhebergen een fossiele spons uit de Noordzee verkregen. Opgevist door Urker vissers. Voor mij een Krijtspons die oorspronkelijk afkomstig is van Oost-Engeland (bijv. Flamborough Spongebeds).

Hidde   08-12-2018 om 11:51

Hidde
Senior Lid

Dit begint toch wel een erg interessante discussie te worden.
Zelf vorig jaar een krijt spons gevonden op het Noordzee strand die naar ik vermoed ook vanaf de Engelse kust kwam.
Daarnaast dit jaar ook zeer veel niet pleistoceen materiaal gezien in grote verzamelingen die zijn opgebouwd uit Noordzee visserij waarin o.a. sponzen, ammonieten en wervels van sauropoden. Een Engelse afkomst leek mij waarschijnlijk. (ook gezien het vis-gebied).

scherven   08-12-2018 om 15:04

scherven
Senior Lid

Hallo, er is nu al heel wat af gedacht en geschreven over het fragment. Als ik het goed bekijk vind ik op het breukvlak aardig veel grof materiaal zitten (zand). Als het kalksteen(schelp) zou zijn zag het er niet zo uit. Het zou ook nog een potscherf(grof verschraald) kunnen zijn uit bv. de Brons-IJzertijd. Ik vind nl. de ijzerafzetting verdacht.
Groet,Ben.

Spongebob   09-12-2018 om 14:16

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik heb even gekeken of er überhaupt Boven-Jura afzettingen met Myophorella's voorkomen aan de Engelse Oostkust. Is dus zeker het geval : LINK

Belangrijkste vraag is hoe het fossiel van Sofie op het strand van Zoutelande is terechtgekomen. Hebben daar zandsuppleties plaatsgevonden? En zo ja, waar is dat zand dan opgebaggerd.......?

Venema   10-12-2018 om 16:07

Venema
Gewoon Lid

Ik heb ook nog een flink verrolde zeeëgel van Zoutelande, begin dit jaar gevonden. Er lag hier en daar best veel vuursteen...

[Bewerkt door Venema op 10-12-2018 om 16:07 NL]

Jelle

0