HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Sediment: Breccie
2.50 EUR

Determinatie Fossielen

onbekend kaakfragment

Pagina: 1 2

HED1   14-03-2019 om 09:04

HED1
Gewoon Lid

Gevonden: kaakfragment op het strand van Katwijk
De tanden ontbreken wat een belangrijk aspect is om tot een juiste determinatie te komen.
Ik heb ook onderzoek gedaan en kom uit op een hondachtige.
Kan dit bevestigd worden door de experts?
Ik ben benieuwd.

Groeten,
Henk

Vilmar   14-03-2019 om 09:27

Vilmar
Senior Lid

Hallo Henk,

Mooie vondst!

Je eigen determinatie is naar mijn mening geheel correct. Gaat om de rechterhelft. Misschien kan Charlie je nog meer vertellen. Met de afmeting van de alveolen van de m1 (de grote 2 naast elkaar gelegen wortelkanalen) kun je een idee krijgen of het wolf of hond is (niet altijd waterdicht want er is een grote variatie). Op foto 4 lijkt die afstand ongeveer 20-25 mm te zijn. Dan is de kans groot dat het om hond gaat.

Hidde   14-03-2019 om 09:46

Hidde
Senior Lid

Sluit me aan bij de determinatie. De sterke kromming en tandformule is typisch hondachtige.
Daar kan ik aan toevoegen dat het geen vos of alopex is (die kaken zijn compleet rond de 10 cm).
Ik zie wel wat vlekken wat mogelijk een tegen een hoge ouderdom spreekt. Maar dat is beter te zien als het stuk droog is.
Hond/wolf kan ik weinig over zeggen.

[Bewerkt door Hidde op 14-03-2019 om 09:47 NL]

HED1   14-03-2019 om 11:09

HED1
Gewoon Lid

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik vind het interessant waar jullie naar kijken om tot een determinatie te komen.
Weer wat geleerd voor de volgende vondst......

Groeten,
Henk

Schouwenburg   17-03-2019 om 14:41

Schouwenburg
Senior Lid

Wolf of hond waag ik me niet aan. Hondachtige is eenvoudig te zien De grote twee alveolen (tandkassen) zijn voor de m1 (Knipkies) daar achter nog een dubbele voor de m2 vervolgens een enkele voor de m3. Marterachtigen hebben geen m3 en katachtigen hebben geen m2 of m3.

sjaak   17-03-2019 om 18:56

sjaak
Senior Lid

Maar waarom “paleolithic” ?
De kaak komt van het strand van Katwijk.
Kan van alles zijn, van steentijd, tot middeleeuws tot scheepshond.

Niels

sjaak   17-03-2019 om 21:54

sjaak
Senior Lid

quote:
thelegend schreef:
De vorm van de kaak vertelt dat het in de evolutie periode zit tussen de wolf en de hond. In deze periode bevind zich een bepaalde periode waarin de mens de vroegere wolf tot de hedendaagse hond temt/fokt. We kunnen het niet over een soort hebben hier omdat, gelijk tijdig 2 evolutie processen plaats. Een in Azie en een in Europa. Dit is de tak van Europa en zijn naam.

Ik moet hier wel bij zeggen dit is een zeer recente ontdekking en de complete theorie als ik het zo maar moet noemen bevind zich nog in een fase waarin vedere onderzoeken meer zullen duidelijk maken.

Ik vind dit wel een heel vergaande conclusie op basis van een foto van een kaakje van het strand.
Allereerst is er een enorme onderlinge variatie tussen honden. Het lijkt mij sterk dat je aan de hand van de vorm van de kaak dit soort verregaande uitspraken kunt doen.
Verder zijn hond en wolf lastig van elkaar te onderscheiden, laat staan een tussenvorm.
Daarnaast is dit een ex-situ vondst van het strand. We hebben geen idee van de ouderdom.
Daarbij komt dat Katwijk niet bekend staat om zijn Pleistocene of vroeg Holocene vondsten. Ze liggen er wel maar zijn schaars. Een jongere leeftijd is waarschijnlijker.

Niels

8legs   18-03-2019 om 09:56

8legs
Senior Lid

Een beetje vriendelijker antwoorden mag toch wel vind ik.

En bescheidenheid zou je ook sieren. Trouwens, ik heb je naam eens gegoogled omdat ik benieuwd was welk je veld van expertise is.
Maar ik vond geen enkel wetenschappelijk artikel onder je naam (of je naam zou anders moeten zijn dan degene in je emailadres).
10 jaar univ en niets gepubliceerd? Altijd in de studentenclub gezeten zeker, of mocht je er binnen met een sportbeurs?
Trouwens Univ. Utah staat op ranking 119 van de 312. Als het nu nog MIT was geweest

Anyway, volgende keer toch wat vriendelijker antwoorden hé, we zijn hier allemaal vrienden onder elkaar!

knaapjvd   18-03-2019 om 10:27

knaapjvd
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
thelegend schreef:
De vorm van de kaak vertelt dat het in de evolutie periode zit tussen de wolf en de hond.

Ik zou het zeer interessant vinden als het mogelijk zou blijken om met enige betrouwbaarheid hond van wolf te onderscheiden, op basis van kaak afmetingen.
Kun je hier wat meer over vertellen of heb je een verwijzing naar een artikel?

FossilDude   18-03-2019 om 11:21

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

OK mensen. Nu allemaal weer lief zijn voor elkaar!

@thelegend: realiseer je dat je inderdaad nogal boude stellingen poneert, die niet zomaar door iedereen geaccepteerd zullen worden. Het zou helpen als je enkele referenties / citaties zou geven, van het door jou besproken onderzoek, zodat een ieder zelf de eventuele bewijzen/argumenten door kan nemen.

@8legs: hoewel het misschien terecht is om om bescheidenheid te vragen, wil ik jou verzoeken om er geen persoonlijke aanval van te maken. Dat maakt het een stuk moeilijker om tot een serieuze discussie te komen.

Dus: iedereen graag vriendelijk en begripvol blijven!

[Bewerkt door FossilDude op 18-03-2019 om 11:28 NL]

Schouwenburg   18-03-2019 om 19:24

Schouwenburg
Senior Lid

Hallo, ik ben al een tijdje met roofdieren bezig. Heb niet op dit onderwerp gestudeerd, maar heb een ruime ervaring. Mij lukt het niet en determineer altijd als wolf / hond. Ik heb wolvenkaken gezien waarvan de kiezen dicht bij elkaar staan en enkele met ruimten tussen de kiezen. Ook schedel en kaakvormen variëren behoorlijk. Ik weet dat o.a. Mietje Germonpré en voor zover ik weet ook Baryshnikov er mee bezig zijn en tot resultaat komen. Ik heb zelf mijn gegevens een keer in een grafiek gezet, maar er is geen duidelijke scheiding te zien. Alles bij elkaar vind ik het erg lastig en kom er niet uit. Welke publicatie van Burger bedoel je? En is hij ergens te vinden?

sjaak   18-03-2019 om 19:59

sjaak
Senior Lid

quote:
Schouwenburg schreef:
Welke publicatie van Burger bedoel je? En is hij ergens te vinden?

Ik vermoed dat deze "video lecture" van Benjamin Burger wordt bedoeld:

LINK

Niels

Schouwenburg   19-03-2019 om 15:02

Schouwenburg
Senior Lid

Volgens mij had hij het over een publicatie. Ik probeer hem wel persoonlijk te benaderen, maar moet eerst een probleem in de computer oplossen (student aan huis?). Er is altijd wat te leren.

Schouwenburg   19-03-2019 om 15:02

Schouwenburg
Senior Lid

Volgens mij had hij het over een publicatie. Ik probeer hem wel persoonlijk te benaderen, maar moet eerst een probleem in de computer oplossen (student aan huis?). Er is altijd wat te leren.

Hidde   19-03-2019 om 19:20

Hidde
Senior Lid

quote:
Schouwenburg schreef:
Hallo, ik ben al een tijdje met roofdieren bezig. Heb niet op dit onderwerp gestudeerd, maar heb een ruime ervaring. Mij lukt het niet en determineer altijd als wolf / hond. Ik heb wolvenkaken gezien waarvan de kiezen dicht bij elkaar staan en enkele met ruimten tussen de kiezen. Ook schedel en kaakvormen variëren behoorlijk. Ik weet dat o.a. Mietje Germonpré en voor zover ik weet ook Baryshnikov er mee bezig zijn en tot resultaat komen. Ik heb zelf mijn gegevens een keer in een grafiek gezet, maar er is geen duidelijke scheiding te zien. Alles bij elkaar vind ik het erg lastig en kom er niet uit. Welke publicatie van Burger bedoel je? En is hij ergens te vinden?

Wat de boel er nog lastiger op maakt is dat zowel de honden als de wolven onder de soort Canis lupus vallen (anders dan bijv. paarden en ezels, kunnen ze onderling vruchtbaar nageslacht voortbrengen). Osteomorfologisch zijn de verschillende subfamilies onderling(denk aan wolven, vossen, jackhalzen) wel enigszins uit elkaar te houden.

Charlie, doet je mail het nog? Ik heb je iets gestuurd wat hopelijk over beren gaat.

Hidde

sjaak   19-03-2019 om 19:27

sjaak
Senior Lid

quote:
Schouwenburg schreef:

Hij schrijft dit: “Erg intressant is de lecture van Benjamin Burger die tot in de kleine details in gaat op dit ontwerp. Verschillende evolutie fases van de wolf/hond/coyote komen volledig ten sprake.”
Hij baseert zich kennelijk dus op het YouTube filmpje. Dat is inderdaad een interessante video maar zegt verder niets over deze discussie.
Het zou fijn zijn als hij alsnog met wat inhoudelijke onderbouwing komt.

[Bewerkt door sjaak op 19-03-2019 om 19:28 NL]

Niels

Schouwenburg   20-03-2019 om 14:25

Schouwenburg
Senior Lid

Mee eens. Iemand met veel kennis is altijd welkom, daar kunnen we van leren. Maar hij moet er rekening mee houden dat dit Europa is en er in Nederland diverse mensen met ervaring in dit onderwerp zijn.

Vilmar   20-03-2019 om 18:08

Vilmar
Senior Lid

Hallo Niels,

Dank voor de link. Wel een leuk college, maar ik kom daar geen info tegen waar de uitspraken op gebaseerd kunnen zijn. Misschien in het aangehaalde boek 'Dogs'. Kent iemand dat? Zou fijn zijn als er nog antwoord komt op de vraag over een referentie!

sjaak   20-03-2019 om 19:12

sjaak
Senior Lid

Ik kom die onderbouwing ook niet tegen. Daar niet en nergens. Het blijft voorlopig bij een loze kreet.

Niels

thelegend   21-03-2019 om 11:18

thelegend
Guest

quote:
sjaak schreef:
quote:
Schouwenburg schreef:

Hij schrijft dit: “Erg intressant is de lecture van Benjamin Burger die tot in de kleine details in gaat op dit ontwerp. Verschillende evolutie fases van de wolf/hond/coyote komen volledig ten sprake.”
Hij baseert zich kennelijk dus op het YouTube filmpje. Dat is inderdaad een interessante video maar zegt verder niets over deze discussie.
Het zou fijn zijn als hij alsnog met wat inhoudelijke onderbouwing komt.

[Bewerkt door sjaak op 19-03-2019 om 19:28 NL]

Logica dat je dingen voor mij invult. Volgens mij is een lecture geen YouTube filmpje of de D v D moet opeens zijn aangepast?

thelegend   21-03-2019 om 11:20

thelegend
Guest

Verwacht geen inbreng meer van mij kant. Geen interesse in deze respectloze interacties. Mij is altijd geleerd dat het er niet om gaat wie er wint maar, om wat je van elkaar kunt leren. Persoonlijk ga ik liever de discussie met iemand aan om zijn kijk te doorgronden maar, hier kraken ze liever iemand af of vullen dingen voor je in. Het is walgelijk hoe bepaalde mensen hier denken dat hun visie de juiste is en om gaan met een vreemde visie. bah bah verwijder mijn account maar.

[Bewerkt door thelegend op 21-03-2019 om 11:46 NL]

Optimo   21-03-2019 om 11:45

Optimo
Senior Lid

quote:
thelegend schreef:
Verwacht geen inbreng meer van mij kant. Geen interesse in deze respectloze interacties.

mmmm ,jammer had een mooi leer proces kunnen worden !
aan beide kanten .

Gr

Huug

thelegend   21-03-2019 om 11:52

thelegend
Guest

quote:
optimo schreef:
quote:
thelegend schreef:
Verwacht geen inbreng meer van mij kant. Geen interesse in deze respectloze interacties.

mmmm ,jammer had een mooi leer proces kunnen worden !
aan beide kanten .

Gr

Huug

I only know that I know nothing

sjaak   21-03-2019 om 13:19

sjaak
Senior Lid

quote:
thelegend schreef:
Verwacht geen inbreng meer van mij kant. Geen interesse in deze respectloze interacties. Mij is altijd geleerd dat het er niet om gaat wie er wint maar, om wat je van elkaar kunt leren. Persoonlijk ga ik liever de discussie met iemand aan om zijn kijk te doorgronden maar, hier kraken ze liever iemand af of vullen dingen voor je in. Het is walgelijk hoe bepaalde mensen hier denken dat hun visie de juiste is en om gaan met een vreemde visie. bah bah verwijder mijn account maar.

Jij beweert hier nogal stellig iets. Ik vraag onderbouwing. Lijkt mij niet onredelijk of respectloos. In plaats daarvan wordt je boos maar enige onderbouwing blijft uit. Tja....

Niels

thelegend   21-03-2019 om 15:53

thelegend
Guest

quote:
sjaak schreef:
quote:
thelegend schreef:

Jij beweert hier nogal stellig iets. Ik vraag onderbouwing. Lijkt mij niet onredelijk of respectloos. In plaats daarvan wordt je boos maar enige onderbouwing blijft uit. Tja....

Je vraagt ? volgens mij vul je eerder van alles in. Misschien had je niet door dat wederzijds respect ook inhoudt dat je niet voor mij vragen invult maar, Het vraagt dan had ik je met alle liefde en plezier uitgelegd dat Benjamin mijn docent was in Utah. Misschien moet je eerst is leren met mensen om te gaan want, je vult weer in dat ik boos wordt.
Ik wordt niet boos van een paar woorden daar heb ik een ruggengraat voor. Het laat mij koud wat er gezegd wordt maar, ik geniet wel van het antwoorden op deze zinloze opmerkingen.

sjaak   21-03-2019 om 16:39

sjaak
Senior Lid

quote:
thelegend schreef:
quote:
sjaak schreef:
quote:
thelegend schreef:

Je vraagt ? volgens mij vul je eerder van alles in. Misschien had je niet door dat wederzijds respect ook inhoudt dat je niet voor mij vragen invult maar, Het vraagt dan had ik je met alle liefde en plezier uitgelegd dat Benjamin mijn docent was in Utah. Misschien moet je eerst is leren met mensen om te gaan want, je vult weer in dat ik boos wordt.
Ik wordt niet boos van een paar woorden daar heb ik een ruggengraat voor. Het laat mij koud wat er gezegd wordt maar, ik geniet wel van het antwoorden op deze zinloze opmerkingen.

Nou mooi. Je bent er nog. En nu terug naar de discussie. Waarom vertelt de vorm van deze kaak dat deze in de evolutie periode zit tussen de wolf en de hond? En wat zijn je bronnen?

Niels

FossilDude   21-03-2019 om 20:09

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
thelegend schreef:
quote:
sjaak schreef:
quote:
thelegend schreef:

OK, heren, dit loopt allemaal te veel uit de hand. @TheLegend: je schreef in het begin "Erg intressant is de lecture van Benjamin Burger die tot in de kleine details in gaat op dit ontwerp. Verschillende evolutie fases van de wolf/hond/coyote komen volledig ten sprake." zonder verder informatie te geven wat "de lecture van Benjamin Burger" is.

Begrijp je dat het dan voor andere forumleden niet duidelijk is waar het over gaat, waar die lecture te vinden is? Het is niet terecht dat je vervolgens andere mensen van "invullen" beticht, of van "respectloos antwoorden". Ik zie echt niets respectloos in de reacties van Sjaak. Beter kan je in het vervolg zelf wat meer informatie geven dan slechts over "de lecture" te schrijven. Dan voorkom je dit soort communicatie/miscommunicatie. Snap je? Verder: misschien ben je niet boos, maar in je reacties komt je schrijven toch vrij verdedigend danwel aanvallend over (zie het geciteerde bericht hierboven). Dat geeft op z'n minst de impressie van boosheid. Laten we het met z'n allen gezellig houden.

Dus nogmaals het verzoek aan iedereen om vriendelijk én begripvol tegenover elkaar te blijven. Iedereen akkoord? Laten we dan nu terug gaan naar de oorspronkelijke discussie.

Zo niet, dan gooi ik een slotje op deze discussie.

groet,
Johan

thelegend   21-03-2019 om 00:56

thelegend
Guest

quote:
Fossildude schreef:
quote:
thelegend schreef:
quote:
sjaak schreef:
quote:
thelegend schreef:

OK, heren, dit loopt allemaal te veel uit de hand. @TheLegend: je schreef in het begin "Erg intressant is de lecture van Benjamin Burger die tot in de kleine details in gaat op dit ontwerp. Verschillende evolutie fases van de wolf/hond/coyote komen volledig ten sprake." zonder verder informatie te geven wat "de lecture van Benjamin Burger" is.

Begrijp je dat het dan voor andere forumleden niet duidelijk is waar het over gaat, waar die lecture te vinden is? Het is niet terecht dat je vervolgens andere mensen van "invullen" beticht, of van "respectloos antwoorden". Ik zie echt niets respectloos in de reacties van Sjaak. Beter kan je in het vervolg zelf wat meer informatie geven dan slechts over "de lecture" te schrijven. Dan voorkom je dit soort communicatie/miscommunicatie. Snap je? Verder: misschien ben je niet boos, maar in je reacties komt je schrijven toch vrij verdedigend danwel aanvallend over (zie het geciteerde bericht hierboven). Dat geeft op z'n minst de impressie van boosheid. Laten we het met z'n allen gezellig houden.

Dus nogmaals het verzoek aan iedereen om vriendelijk én begripvol tegenover elkaar te blijven. Iedereen akkoord? Laten we dan nu terug gaan naar de oorspronkelijke discussie.

Zo niet, dan gooi ik een slotje op deze discussie.

groet,
Johan

Persoonlijk vind ik het absoluut respectloos dat iemand voor mij iets invult inplaats van mij de vraag stelt. Zeker in dit vak moeten we observeren zonder te veroordelen. Hoe logisch voor iemand iets te verklaren ook lijkt er is geen enkel persoon dat mijn gedachte kan lezen. Als andere voor mij iets invullen kunnen andere dit overnemen en conclusies uit trekken.

Ik ben enkel en alleen verantwoordelijk voor mijn woorden en nooit en te nimmer zal ik accepteren dat een ander voor mij iets invult. Is dit niet de kern van vrijheid om zelf te kiezen en te bepalen? Socrates leerde ons dit.

knaapjvd   22-03-2019 om 06:14

knaapjvd
Beheerder
Fotobeheerder

quote:
thelegend schreef:
Erg intressant is de lecture van Benjamin Burger die tot in de kleine details in gaat op dit ontwerp.

quote:
thelegend schreef:
.. dat Benjamin mijn docent was in Utah.

Is de lecture waar je naar refereert online beschikbaar?

Schouwenburg   22-03-2019 om 06:38

Schouwenburg
Senior Lid

Daar heb ik in de discussie al eerder om gevraagd, dan kan ik begrijpen wat thelegend bedoelt. Verder is mijn ervaring dat het moeilijk c.q. risicovol is om aan de hand van foto's definitieve conclusies te trekken. Ik heb al een paar keer, nadat ik het object in handen had, mijn mening moeten herzien.

Pagina: 1 2

0