HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Kom naar onze PaleoTime-NL internationale fossielenbeurs in Harderwijk (NL), op 9 maart 2019!

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Reuzenhert wervel F1780
17.50 EUR

Determinatie Fossielen

Enkele vreemde kleine objecten

8legs   15-03-2019 om 18:09

8legs
Gewoon Lid

Ik weet niet of "fossielen" de juiste plek is, misschien had ik het beter onder "mineralen" of zoiets gezet. Ik weet het niet.

Deze objectjes heb ik gevonden toen ik fijn materiaal aan het uitzoeken was onder de stereomicroscoop. Het materiaal komt uit een bouwput in Deurne (Antw.). De ruitjes op de achtergrond zijn 1 mm groot.

A, B en C lijken me van hetzelfde materiaal. Alle 3 blinken ze als zilver, maar dat zal het wel niet zijn. Rijk zal ik er zeker niet van worden gezien het formaat!

D en E zijn ook gelijkj denk ik. Ik had nog een 3de exemplaar maar dat versplinterde totaal toen ik het wou oppakken met een pincet. Als ze veel groter zouden zijn dan zou ik dadelijk denken dat het kunstmatig is, maar nu twijfel ik toch sterk. Ze blinken sterk en het lijkt of ze zijn samengesteld uit verschillende in de lengte liggende draadjes.

F ben ik ondertussen kwijt, het sprong weg toen ik het wou omdraaien onder de lens :-{
Het leek mij een harsachtig materiaal maar met een prepareernaald kon ik er geen putje in maken, het is zeer hard.
Aan één zijde is een gleuf waarin kleine putjes zichtbaar zijn. Van opzij gezien leek het of er via enkele van de putjes luchtbellen in het materiaal geraakt zijn. Er waren duidelijk onregelmatige vormen te zien. Spijtig genoeg kon ik die niet goed fotograferen want zoals ik als schreef, het voorwerp koos het hazenpad.

Heeft er iemand een idee wat deze dingetjes kunnen zijn?

Hidde   15-03-2019 om 21:16

Hidde
Senior Lid

D en E lijken mij stekels van een zeeegel.

8legs   15-03-2019 om 22:10

8legs
Gewoon Lid

hmmm, de andere stekels die ik gevonden heb blinken totaal niet.
Ik denk niet dat het er zijn.

gigi   15-03-2019 om 23:49

gigi
Senior Lid

...en toch heeft Hidde volgens mij gelijk!

Caveman   16-03-2019 om 09:29

Caveman
Senior Lid

E is zeker n radiole, zeeëgelstekel. Het eerste lijkt me n slak/sintel.... Bij t laatste stukje denk ik aan n stekel / graat van n vis.

8legs   16-03-2019 om 10:21

8legs
Gewoon Lid

Wel, ik hoop dat jullie gelijk hebben want dan is het duidelijk en andere soort dan ik reeds gevonden heb.
Maar waarom blinkt hij dan zo hard alsof hij van blinkende plastic is gemaakt? Een foto ergens op het internet zou interessant zijn.

Die metalen stukjes lijken mij ook mensenwerk. Wel eigenaardig dat die in die bouwput zijn geraakt. Ik begin al te denken dat die van de metalen zeef zijn die ik gebruikt heb.

Prettig weekend,

Herman

8legs   17-03-2019 om 11:00

8legs
Gewoon Lid

Van het voorwerp F heb ik nog 2 andere stukjes (althans het lijkt iets soortgelijk). Deze vond ik in mijn potje waarin ik alle rare vondsten van een andere plaats in deed.

[Bewerkt door 8legs op 17-03-2019 om 11:01 NL]

8legs   18-03-2019 om 14:42

8legs
Gewoon Lid

Beste Caveman,
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft F. Ik denk nu ook dat het een stekel is van een bijv. een rugvin.
De vis op LINK
heeft zo'n stekels en de kleur is gelijk. Mijn fragmentjes zijn natuurlijk fossiel en die van de foto niet. Maar ik denk dat de kans groot is dat het iets soortgelijk is.

hubertus68   19-03-2019 om 05:23

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Het is een zeer afgerold stukje stekel, schub of graat etc. Eens met Mart. Niet determineerbaar imo. En ook niet de moeite waard. Als je verder zoekt, zul je op die plek misschien beter bewaarde stukken vinden.

Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 19-03-2019 om 05:27 NL]

1044