HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English Please In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop
Unakiet
1.50 EUR

Determinatie Fossielen

Enkele foraminiferen en ander fijn materiaal

8legs   17-03-2019 om 12:26

8legs
Senior Lid

Dit komt allemaal uit Deurne (Antw.).
De eerste 4 zijn forams denk ik, maar de rest?

Nog een prettige dag

scherven   17-03-2019 om 13:02

scherven
Senior Lid

Hallo Herman, tot foto 6 zijn forams. Fotos 1, is een Frondicularia sp. foto 2, is een Polymorphina sp. tevens 3-4-5. Fotos 6 zijn te beschadigd om er iets van te zeggen. Fotos 7, is volgens mij een zwaar verrolde roggen tand. Succes met je zoek werk.
Groet,Ben-Lochem

8legs   17-03-2019 om 14:29

8legs
Senior Lid

Je ziet Ben, ik heb niet veel gevonden in die 38 kg fijn materiaal. Wel heb ik nog een potje waar ik alles heb ingesmeten dat op numulieten lijkt, misschien daar nog wel iets anders tussen zit.

RobertSpeijer   17-03-2019 om 16:32

RobertSpeijer
Gewoon Lid

Beste Herman

Je hebt enkele mooie reuzen onder de forams gevonden. Ik schat dat de maaswijdte van je zeef 1 mm is. Klopt dat?

Met zo'n maaswijdte zul je in veel gevallen zelfs helemaal geen forams vinden, tenzij er tijdens de sedimentatie grootforams op de zeebodem leefden. De overgrote meerderheid van de forams is namelijk kleiner dan een halve millimeter.

Als je hetzelfde sediment op 0,1 of 0,2 mm zou kunnen zeven, zou je normaal gesproken talloze forams moeten kunnen vinden. Het nadeel is natuurlijk wel dat je dan tussen ontelbare kwartskorrels zult moeten zoeken.

De moeite zou echter kunnen lonen, want de prachtige Uvigerina venusta deurnensis zou in het materiaal kunnen zitten. Deze soort behoort tot de algemeen voorkomende Uvigerina peregrina groep (Van der Zwaan et al. 1986 -Utrecht Micropaleontological Bulletin 35 - online te vinden).

Succes ermee!

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie - KU Leuven

8legs   17-03-2019 om 18:51

8legs
Senior Lid

Robert,

Mijn bedoeling was haaien- en roggentandjes te vinden in het materiaal, al de rest is bijvangst
Niet dat ik de rest niet interessant vind, maar ik ben al blij als ik weet tot welke diergroepen al het gevonden materiaal behoort. Alles tot op de soort leren kennen is onmogelijk, voor mij althans. Ik ben eigenlijk arachnoloog en ben in paleontologie gerold omdat men hier in mijn straat grote bouwwerken aan het verrichten is. Het is dus maar een tijdelijke hobby. Binnenkort ga ik verder met de studie van de Theridiidae (kogelspinnen) van Thailand, maar ondertussen wou ik wat bijleren over al deze fossieltjes.

De zeef die ik gebruik zal inderdaad zo'n 1 mm openingen hebben. Mijn fijnste zeef is nl. een oude bloemzeef uit de keuken
De kleine forams zullen er inderdaad wel doorgaan. Maar ik heb ook 9 kg ongezeefd materiaal naar Ben gestuurd en die vond er ook zeer weinig forams in. Het blijkt hier een kustlijn geweest te zijn en misschien dat het fijne materiaal hier weggespoeld is.

Beste groeten!

0