HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Fossielen Algemeen

Vondsten ENCI/Maastricht 08-06-2019

hubertus68   10-06-2019 om 16:17

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Beste forumleden,

het is zeer rustig geworden rond om de Limburgse krijtfossielen. Jammer.
De paar mooie fossielen, die getoond worden, krijgen dan ook veel weiniger aandacht dan een ondetermineerbaar stukje bot, of een stukje bot, dat al eerder duizend keer op naam gebracht werd.

Ik heb niets tegen botten, hoor. Interessante topic. Het probleem is alleen dat de krijtverzamelaars gewoon niets meer tonen en vaak niet meer reageren op topics over Limburgse vondsten.

En dan is het natuurlijk altijd weer het geval dat een paar interessante topics ondergedompeld worden door een vloed van oninteressantere topics. Maar dat is een redactioneel of structureel probleem van fossiel.net, waar al langer over discuteerd word.

Bij deze dus een nieuwe aanloop om de krijtfossielen weer in beetje in de focus te halen. Misschien laten de andere "Limburgers" ook eens een paar vondsten zien?!

Tijdens de laatste ENCI excursie ben ik verder zitten werken aan een groot blok uit de top van groeve (Meerssen kalk). Ik zal de mooiste vondsten hieruit successievelijk tonen. Beginnen wil ik met een mooi bewaarde formainifeer: de algemeen voorkomende Siderolites calcitrapoides met talrijke bewaarde "tuberkels".

De tweede vondst is een bryozoa-kolonie van het geslacht Diplosolen. De soort lijkt ergens op Diplosolen limhamnia (Brood) of Diplosolen montilaurus (Taylor/McKinney). Het is helaas maar een halve kolonie, maar deze toond mooi bewaarde peristomen (de buisjes door die het dier naar "buiten" stak). Verder zijn twee broedkamers (gonozooiden, zie foto 3) bewaard. En tenslotte zijn zelfs kleine diaphragma's bewaard, die de peristomen konden afsluiten. Iets naast het centrum van elk diaphragma zit een kleine porus. Deze "dekseltjes" zijn zo klein dat ik ze met mijn kamera echter niet goed in beeld kon brengen. Het kenmerk van Diplosolen zijn de regelmatig tussen de normale zooecia aanwezige nanozooecia. Deze hebben dezelfde vorm en opbouw als de grotere normale cellen, maar zijn een stuk kleiner.

Veel kijkplezier en beste groeten,
Oliver

sjaak   10-06-2019 om 18:41

sjaak
Senior Lid

Ik ben een van de bottenmensen maar ik kan dit zeker waarderen.
Mooi!

PS
Wat interessante topics zijn is subjectief. Maar het ondersneeuwen van mooie vondsten is inderdaad een structureel probleem. Het "inklappen" van reacties op topics zou misschien helpen zoals dat ook op de andere pagina's gebeurt. Ik heb het idee dat de meesten, net las ik, alleen bij de laatste berichten kijken.

Niels

Lugo   10-06-2019 om 20:06

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

dit zijn weer heel mooie vondsten. Het is altijd hard werken in de hardgrounds om de graafgangen te zoeken. Maar het loont heel duidelijk.
Zelf heb ik de makkelijkere weg gekozen en ben gaan zoeken naar begroeide substraten in de Nekum Kalksteen. Ik heb uiteindelijk een twintigtal specimen ( vooral linker- en rechterkleppen van Acutostrea uncinella) gevonden. Maar omdat mijn bino en fotoapparatuur al verhuisd is naar ons appartement, zal het nog even duren om deze dingen nader te onderzoeken.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

KoenJ   10-06-2019 om 21:24

KoenJ
Senior Lid

Mooi hoor! Lijkt wel een soort Siderolites. Zouden de vertakkingen nodig zijn geweest voor stabiliteit?

Hier is het probleem van niet posten een gevolg van weinig tijd. Ik heb voor twee man werk, en aangezien mijn vrouw in verwachting is van nr 3 ben ik ook chef huishouden. Hmmm....all work and no play....het liep niet goed af in die film hè....

hubertus68   11-06-2019 om 09:13

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
KoenJ schreef:
Mooi hoor! Lijkt wel een soort Siderolites. Zouden de vertakkingen nodig zijn geweest voor stabiliteit?

Lijkt mij een Siderolites calcitrapoides. Normaal komen ze in afgerolde toestand voor (zie foto).
De functie van deze vertakkingen is mij niet bekend (stroomlijnvorm?, bescherming?)

Beste groeten,
Oliver

Caveman   12-06-2019 om 13:51

Caveman
Senior Lid

Zodra ik er weer bij kan zijn en nieuwe vondsten kan tonen, zie je mij m'n dingetjes ook weer plaatsen. Die andere discussie ga ik al n tijd niet meer aan.......

hubertus68   17-06-2019 om 20:07

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Nog een foram, die zich in een kleine holte verstopte.

Groeten,
Oliver

KoenJ   17-06-2019 om 20:59

KoenJ
Senior Lid

Dat is een mooie Globulina (?)!!!

W.b. de Siderolites: volgens Murray (en andere bronnen) zou de levenswijze van Siderolites vergelijkbaar zijn met Calcarina, een hedendaagse foram met een vergelijkbaar uiterlijk. Calcarina hecht zich blijkbaar vast aan met name planten(delen) en leeft in hoog-energetische milieus dicht bij de oppervlakte. De dikke schaal zou beschermen tegen uv-licht.

hubertus68   17-06-2019 om 21:34

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Calcarina lijkt inderdaad erg op Siderolites. Interessante aanvulling, Koen. Bedankt!
Werd er niet al eens een stuk zeegras met Siderolites uit Maastricht getoond?? Of heb ik dat gedroomt.

Groeten,
Oliver

hubertus68   17-06-2019 om 22:25

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Deze brachiopode zit in hetzelfde laagje. Helaas is de omgevende matrix door een sterke secundaire kristallisatie tamelijk hard en zit vastgekit op de brachiopode. Ik kan hem niet zeker op naam brengen. Heeft iemand een idee? Hij is ongeveer 1,5 cm lang en toond een groot en cirkelvormig steelgat. Dit onderscheid hem van bvb. Terebratulina chrysalis.

Leuk om te zien is dat het brachidium compleet bewaard is (foto 4) en op zijn plaats zit.

Bedankt en groeten,
Oliver

FossilDude   18-06-2019 om 13:00

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Ik kan je niet helpen aan een naam (jammer dat Eric Simon niet meer leeft, die zou wel raad weten). Prachtige foto's in ieder geval!

met vriendelijke groet,
Johan

hubertus68   18-06-2019 om 14:55

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Ik heb een beetje gerechercheerd. Zou het om Gisilina souparti SIMON kunnen gaan?

Groeten,
Oliver

hubertus68   09-07-2019 om 07:08

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Beste fossiel.netters,

deze cirripede vond ik in residu uit de Meerssen kalk van de ENCI.
kan er iemand een naam opplakken? Ik zelf vermoed iets in richting Chthalamus sp.
Het is het eerste complete specimen uit het Limburgs Krijt voor mij.

Beste groeten,
Oliver

Caveman   09-07-2019 om 14:09

Caveman
Senior Lid

Mooi dingetje, zeker ff aan JJ laten kijken

Lugo   09-07-2019 om 17:21

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

heel mooi dingetje.
Ik denk dat John dit zeker graag wil bekijken.

Beste groeten

Lugo

Heraclites

FossilDude   12-07-2019 om 11:06

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Leuk!

hubertus68   14-07-2019 om 16:35

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Gisteren weer naar de ENCI geweest. Naast de bryozoa heb ik onder andere deze bijvondsten gedaan. Ik heb helaas weinig literatuur en kan het slakje en de tweekleppige niet op naam brengen.
Misschien heeft iemand een idee?

Beste groeten,
Oliver

Lugo   14-07-2019 om 18:37

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Oliver,

ik weet ook zeer weinig af van de slakken uit het Krijt, maar in het werk van Binkhorst van den Binkhorst staat een afbeelding ( tab.V.a.1 fig. 5a-b) die erg in de buurt komt van jouw specimen. De auteur noemt daarbij de naam Turbo granose-cinctus. Ook Kaunhoven vermeldt deze soort. Hier een link naar het werk van Kaunhoven

LINKæontol-Abh_NF_4_0003-0132.pdf

Beste groeten

Lugo

Heraclites

Lugo   14-07-2019 om 18:42

Lugo
Senior Lid
Fotobeheerder

die link lijkt niet te werken, maar als je de genus en soortnaam ( Turbo granose cinctus) intikt, vindt je wel de pdf.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 14-07-2019 om 18:44 NL]

Heraclites

hubertus68   15-07-2019 om 08:49

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Bedankt Luc,

ik heb de boeken van Kaunhowen en Binckhorst, maar ik vind geen
vergelijkbare soort. De door jou genoemde 'Turbo' granose cinctus is duidelijk groter
en Kaunhowen geeft aan dat de soort zes windingen heeft. Mijn stuk heeft misschien drie
(he oudste winding is niet compleet bewaard).

Beste groeten,
Oliver

FossilDude   15-07-2019 om 12:24

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Interessant specimen! Ik kan het ook niet direct thuisbrengen. Doet een beetje denken aan een Littorina of Natica soort. Hij wijkt af van Littorina dewalquei, vanwege de knobbeltjes op de spiralen. Naticidae vind ik op dit moment nog erg lastig.....

Indagator   15-07-2019 om 23:12

Indagator
Senior Lid

Interessante discussie. Heb ook enkele exemplaren van die kleine slakjes. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het juveniele exemplaren van Otostoma retzii zijn. Ik zal proberen voor ik op vakantie ben foto's te plaatsen.

Groeten,
Arno

hubertus68   16-07-2019 om 06:48

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi samen,

de slak die imo het meest in de buurt komt is Nerita parvula Binkhorst, pagina 44, taf. 4, fig 1..
Ik zal eens Steffen Kiel van de uni in Leeds contacteren. Hij houd zich al jaren bezig met Krijt-gastropoden.

Beste groeten,
Oliver

FossilDude   16-07-2019 om 17:08

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Ik was er duidelijk niet bij met mijn hoofd. Er is bewaring van de originele schaal, die is dus van calciet ipv aragoniet. Dit zal dus inderdaad eerder een Otostoma zijn. Otostoma parvula (=Nerita parvula) lijkt mij dan de beste kandidaat. Die blijven kleiner en hebben een andere ornementatie dan retzii.

Groet,
Johan

hubertus68   16-07-2019 om 19:53

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Ja, ik denk dat is duidelijk. Bedankt voor de steun Johan. Ik zal hem met een "cf." aan het systeem toevoegen.

Beste groeten,
Oliver

Dirk   05-08-2019 om 12:11

Dirk
Senior Lid

Hoi Oliver,

Lees alles graag, maar heb hiervan geen verstand. de plaatjes zijn prachtig!
Ik zal ook een topic plaatsen over mijn tanden vondsten in ENCI tot nu toe; je hebt gelijk, we doen het (hier) te weinig.
Groeten,

Dirk

Marijn14   19-08-2019 om 11:33

Marijn14
Senior Lid

Hoi Oliver,

Dat slakje van jouw heb ik enkele jaren geleden ook gevonden. Nadat ik hem zelf niet als een van de al beschreven soorten kon determineren, heb ik het stuk voorgelegd aan een expert op recente Neritidae met de vraag of het binnen de variatiebreedte van een van de beschreven soorten zou kunnen vallen. Hij was er vrij stellig over dat als de variatiebreedte van fossiele soorten gelijk is aan die van recente, dat het waarschijnlijk geen van de vormen is die al beschreven uit het Limburgs Krijt. Het kan uiteraard wel een vorm zijn die van elders beschreven is. Maar om er echt iets verstandigs over te zeggen, zouden we alle exemplaren eens bij elkaar moeten brengen.

Je tweekleppige lijkt mij een of andere Anomiidae. Waarschijnlijk is die ook nog wel verder te identificeren.

Mvg,
Marijn

hubertus68   19-08-2019 om 14:34

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Hoi Marijn,

hartelijk dank voor dit berichtje.
Ik wil mijn exemplaren en fragmenten graag ter vervoeging stellen voor jou
of iemand die zich hiermee bezig houd.

Weet eigenlijk iemand waar de collectie can Binckhorst ligt?

Beste groeten,
Oliver

0