HOME Community Fossiel.net
Facebook Fossiel.net In English In het Nederlands

Mededeling

Bouw mee aan Fossiel.net!
Hoe kan ik helpen?

Sticky Forum

Informatieve Posts

>> Alle informatieve posts

Nieuwste fossiel uit het Determinatiesysteem

Geo Agenda

>> Meer Agenda items

Georockhop

Determinatie Fossielen

Gevonden te Cap Blanc Nez in 2017

Pagina: 1 2

JulieF   29-07-2019 om 17:02

JulieF
Junior Lid

Fossiel ei, maar van welk dier?

ilse   29-07-2019 om 18:59

ilse
Senior Lid

Schildpad

sjaak   29-07-2019 om 19:18

sjaak
Senior Lid

quote:
Ilse schreef:
Schildpad

Niels

FossilDude   29-07-2019 om 19:28

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

Het spijt me, maar dit is geen fossiel ei. Ik snap dat je daar aan denkt, maar toch zien fossiele eieren er echt anders uit.

@Ilse: ik kan niet goed inschatten of je dit antwoord als grapje plaatst, dus daarom reageer ik voor de zekerheid maar even serieus: schildpadden hebben eieren met een zachte rubberachtige schaal, dat fossiliseert bijna nooit. We kunnen schildpad dus sowieso uitsluiten.

met vriendelijke groet,
Johan

ilse   29-07-2019 om 21:15

ilse
Senior Lid

Zal mijn ei laten zien cbn

[Bewerkt door ilse op 29-07-2019 om 21:20 NL]

Spongebob   29-07-2019 om 21:22

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Was wel een leuk grapje

En misschien is het 'beroeps'deformatie, maar ik zie er zo vanaf de foto wel een fossiele spons in. De bruine vlek zou een osculum (uitstroomopening) kunnen zijn en de 'wurmen' op de zijkant groeven cq kanalen.

ilse   29-07-2019 om 21:24

ilse
Senior Lid

Fotoke schildpad ei cbn,

ilse   29-07-2019 om 21:30

ilse
Senior Lid

Maak geen grapje, laatste foto ei schaal breuken, het donkerbruine ei schaal

[Bewerkt door ilse op 29-07-2019 om 21:32 NL]

ilse   29-07-2019 om 21:42

ilse
Senior Lid

quote:
Fossildude schreef:
Het spijt me, maar dit is geen fossiel ei. Ik snap dat je daar aan denkt, maar toch zien fossiele eieren er echt anders uit.

@Ilse: ik kan niet goed inschatten of je dit antwoord als grapje plaatst, dus daarom reageer ik voor de zekerheid maar even serieus: schildpadden hebben eieren met een zachte rubberachtige schaal, dat fossiliseert bijna nooit. We kunnen schildpad dus sowieso uitsluiten.

met vriendelijke groet,
Johan

Google er maar eens op, voordat je een antwoord geef, schildpad eieren fossiliseert echt wel

ilse   29-07-2019 om 21:47

ilse
Senior Lid

quote:
Ilse schreef:
Fotoke schildpad ei cbn,

Naam: Turtle-egg, Testudoolithus,

Spongebob   29-07-2019 om 21:47

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

Gelukkig leggen schildpadden altijd heel veel eieren. Volgende week probeer ik samen met m'n kleinzoon er ook enkele te vinden.

ilse   29-07-2019 om 21:56

ilse
Senior Lid

Succes, hopelijk vind je er 1, zeldzaam

JulieF   29-07-2019 om 21:58

JulieF
Junior Lid

Eens een foto van de andere kant genomen. Schildpaddeneieren blijken idd deze vorm te hebben. Maar, zal nooit helemaal duidelijk zijn. Thnx anyway ?

JulieF   29-07-2019 om 22:01

JulieF
Junior Lid

Foto

hubertus68   30-07-2019 om 05:53

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

Dit is een vuursteen en heeft niets met een fossiel ei te maken.

Masterofearth   30-07-2019 om 10:30

Masterofearth
Senior Lid

Ik kan niet veel zeggen over de vraag of schildpadden eieren wel of niet fossiliseren (ik acht de kans klein) en wat ik op google vind is vaak niet geloofwaardig. Wat ik wel kan zeggen is dat de fotos duidelijk een vuurstenen bol laten zien. Dus geen ei.

Pim

Schouwenburg   01-08-2019 om 08:44

Schouwenburg
Senior Lid

Landschildpadden hebben eieren met een harde schaal. Er zijn er wel bekend uit Amerika, maar zien er totaal anders uit. Van de Europese moerasschildpad zijn er wel in travertijn gevonden. Het onderwerp van de discussie doen me meer aan vuursteentjes met een wat verweerde cortex denken.

FossilDude   01-08-2019 om 14:53

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
Schouwenburg schreef:
Van de Europese moerasschildpad zijn er wel in travertijn gevonden. Het onderwerp van de discussie doen me meer aan vuursteentjes met een wat verweerde cortex denken.

Precies. Daarom schreef ik dat dit geen fossiel ei was, en dat schildpad eieren bijna nooit fossiliseren. Het gebeurd wel, maar alleen in uitzonderlijke omstandigheden, zoals travertijnafzettingen. In ieder geval niet in de afzettingen van CBN...

Spongebob   01-08-2019 om 18:49

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Fossildude schreef:
quote:
Schouwenburg schreef:
Van de Europese moerasschildpad zijn er wel in travertijn gevonden. Het onderwerp van de discussie doen me meer aan vuursteentjes met een wat verweerde cortex denken.

Precies. Daarom schreef ik dat dit geen fossiel ei was, en dat schildpad eieren bijna nooit fossiliseren. Het gebeurd wel, maar alleen in uitzonderlijke omstandigheden, zoals travertijnafzettingen. In ieder geval niet in de afzettingen van CBN...

Potvolkoffie! Da's een tegenvaller.
Nèt nu ik alles heb ingepakt om morgen daar te gaan zoeken naar eieren, krijg ik dít te horen/lezen

ilse   02-08-2019 om 08:56

ilse
Senior Lid

Met Pasen he ?

ilse   02-08-2019 om 08:58

ilse
Senior Lid

? ? ? ?

ilse   02-08-2019 om 09:32

ilse
Senior Lid

quote:
Fossildude schreef:
quote:
Schouwenburg schreef:

Dus jullie beweren nu dat er in de afzettingen van CBN geen fossielen schildpad cq krokodillen eieren te vinden zijn?

[Bewerkt door ilse op 02-08-2019 om 09:51 NL]

FossilDude   02-08-2019 om 10:47

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
Ilse schreef:
quote:
Fossildude schreef:
quote:
Schouwenburg schreef:

Dus jullie beweren nu dat er in de afzettingen van CBN geen fossielen schildpad cq krokodillen eieren te vinden zijn?

[Bewerkt door ilse op 02-08-2019 om 09:51 NL]

De zeebodem is nou eenmaal niet een plek waar schildpadden hun eieren leggen, en ze zijn te fragiel om eenvoudig getransporteerd te worden. Bij CBN begint de successie al met de Gault Clay, afzettingen die volmarien zijn. De Cenomaan en Turoon afzettingen zijn ook volmarien. In die regio heb je op een paar plekken afzettingen van de Weald Facies, áls je ergens nesten met eieren van schildpadden zou kunnen vinden, zou het daar zijn. Maar bij CBN is de Weald Facies niet ontsloten.

Aan de overkant van het kanaal zijn er wel enkele historische vondsten zogezegd uit de Gault Clay toegeschreven aan schildpadeieren (door Van Straelen in 1928 ), maar zo ver als ik begrepen heb is de vraag in hoeverre het klopt dat deze vondsten in de Gault Clay gedaan zijn, en niet in de onderliggende kleien van de Wealden Facies (die daar ook ontsloten zijn).

Kijk voor een goed (en relatief recent) overzicht maar eens hier: LINK

Je ziet dat er geen enkele vondst van Cap Blanc Nez bij staat. Alleen die aan de Engelse kant. Tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk?

Combineer het onlogische afzettingsmilieu met de afwezigheid van beschrijvingen in de literatuur (zo ver als ik kan zien?), en ik kan niet anders concluderen dat het onwaarschijnlijk is dat er fossiele schildpadeieren gevonden worden bij CBN.

[Bewerkt door FossilDude op 02-08-2019 om 10:48 NL]

ilse   02-08-2019 om 12:09

ilse
Senior Lid

Je geeft een mooi voorbeeld van een overzicht van een PDF verhaal, je kunt het geloven wat er in staat, maar je kunt er ook van afwijken wat er staat geschreven, zolang je blijft vasthouden van wat er geschreven staat, sta je niet open voor andere gedachten, even een voorbeeld: CBN, gevonden een krokodillen tand, logica: moet toch ergens een nest maken, dus ......... geldt dus ook voor schildpad lijkt mij, ook al is er discussie over het Engelse verhaal, het ligt er niet ver vanaf, mijn inziens dan, dan nog even een voorbeeld, a Protospinax tooth, hoort ook niet gevonden te worden in CBN, zo ver Noordelijker, en toch wordt hij gevonden daar, staat geheel los van de discussie, maar laat zien zeg nooit nee tegen iets wat nog niet gevonden is.

FossilDude   02-08-2019 om 12:15

FossilDude
Administrator
Fotobeheerder

quote:
Ilse schreef:
Je geeft een mooi voorbeeld van een overzicht van een PDF verhaal, je kunt het geloven wat er in staat, maar je kunt er ook van afwijken wat er staat geschreven, zolang je blijft vasthouden van wat er geschreven staat, sta je niet open voor andere gedachten, even een voorbeeld: CBN, gevonden een krokodillen tand, logica: moet toch ergens een nest maken, dus ......... geldt dus ook voor schildpad lijkt mij, ook al is er discussie over het Engelse verhaal, het ligt er niet ver vanaf, mijn inziens dan, dan nog even een voorbeeld, a Protospinax tooth, hoort ook niet gevonden te worden in CBN, zo ver Noordelijker, en toch wordt hij gevonden daar, staat geheel los van de discussie, maar laat zien zeg nooit nee tegen iets wat nog niet gevonden is.

Als ik harde bewijzen zie van vondsten van schildpaddeneieren bij CBN, dan zal ik de geschreven literatuur in twijfel trekken (en er waarschijnlijk zelf een artikel over willen schrijven). Tot dat moment ga ik er vanuit dat de wetenschappelijke artikelen het aan het juiste eind hebben (waarom zouden we anders nog wetenschap bedrijven).

In tegenstelling tot eieren van schildpadden kan tand- en botmateriaal wél de zee in spoelen en bewaard blijven (er zijn genoeg voorbeelden van getransporteerd materiaal van land dat in zee terecht komt). Tanden zijn heel hard, en overleven dat transport. Eieren waarschijnlijk niet. Het feit dat ergens een stuk van een landdier gevonden wordt in een mariene afzetting, is geen argument voor de aanwezigheid van eieren.

Tot zo ver mijn mening. Uiteraard heb jij het recht op je eigen mening.

Groet,
Johan

Fossielenzoeker   02-08-2019 om 19:00

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Ilse schreef:
Fotoke schildpad ei cbn,

Hierbij denk ik nog eerder aan een Plinthosella resonans.

Fossielenzoeker   02-08-2019 om 19:02

Fossielenzoeker
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Spongebob schreef:
quote:
Fossildude schreef:
quote:
Schouwenburg schreef:

Potvolkoffie! Da's een tegenvaller.
Nèt nu ik alles heb ingepakt om morgen daar te gaan zoeken naar eieren, krijg ik dít te horen/lezen

Succes Tom, mooie vondsten gewenst!!!

ilse   03-08-2019 om 07:09

ilse
Senior Lid

quote:
Fossielenzoeker schreef:
quote:
Ilse schreef:
Fotoke schildpad ei cbn,

Hierbij denk ik nog eerder aan een Plinthosella resonans.

Ge zijt een topperke super dat je het gevonden heb, eindelijk een die na denkt wat het is met naam en al.
Oftewel een klappersteen.

[Bewerkt door ilse op 03-08-2019 om 07:16 NL]

hubertus68   03-08-2019 om 20:25

hubertus68
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
Ilse schreef:
eindelijk een die na denkt wat het is met naam en al.

Im veronderstel dat jij ook nagedacht hebt, als je het stuk voor een fossiel ei hielt. Vor mij is dit tenmindste nog altijd een vuursteen. Of het om een Plinthosella gaat is vanaf de foto's niet te zeggen. Maar het is een mogelijkheed.

Groeten,
Oliver

Spongebob   10-08-2019 om 14:59

Spongebob
Senior Lid
Fotobeheerder

quote:
hubertus68 schreef: Vor mij is dit tenmindste nog altijd een vuursteen. Of het om een Plinthosella gaat is vanaf de foto's niet te zeggen. Maar het is een mogelijkheed.

Klappersteen is een te ruim begrip voor jouw 'ei'. Zeker als hij niet klappert. Plinthosella resonans is eigenlijk een regionale (Deense), officieuze benaming en daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde. Laten we het maar gewoon op Plinthosella squamosa houden; of misschien Pycnodesma.
Vooropgesteld DAT het een sponsfossiel betreft. Het kleine gaatje is er vaak wel een aanwijzing voor.

Pagina: 1 2

0