paleontica-logo
Dit artikel moet gereviewd worden. Het kan daarom zijn dat de inhoud en/of de opmaak niet juist zijn.

Fossiel.net week, maandag 19 - vrijdag 23 oktober 2009

Voor het eerst heeft fossiel.net een hele week een excursie georganiseerd. De organisatie lag in handen van Martijn Schalk (Supergraver) en Herman Zevenberg (Webmaster).

door Johannes van der Velde (johvdvelde)

Een groep van 12 personen, heel divers in deskundigheid op het gebied van fossielen zoeken, op het gebied van vervoer en in gebruik van slaapplaats. Twee personen slapen in een tent, zes personen in een camper, twee personen slapen in een landrover en de laatste twee genoemden slapen in hotel of hostel.

Een aantal is het voorafgaande weekeinde al naar Hannover geweest en heeft in Steinbruch Nord al twee dagen fossielen gezocht (zie apart verslag).

Op Zondag 18 oktober komt iedereen binnengedruppeld op de camping bij Fakse-Ladeplads. We krijgen de excursiegids uitgereikt door Esther en Mirjam.

Maandag 19 oktober 2009

We verzamelen om 9.30 uur in Fakse aan het einde van een doodlopend weggetje met uitzicht op de groeve. Een Deense verzamelaar is aanwezig en neemt ons mee de enorme groeve in. De lagen materiaal uit de groeve zijn afkomstig uit de vroegste periode van het Paleoceen, het Daniaan (63 miljoen jaar oud). Als je op bepaalde plaatsen in de groeve bent zie je enorme brokken steen, bestaande uit alleen maar koraal. De groeve is gewoon in bedrijf en toch is de groeve vrij toegankelijk voor verzamelaars; eigenlijk heel geschikt. Aan de rand van de groeve ligt een vrij nieuw museum, met de vondsten uit deze groeve. De echte fanatieke zoekers gaan tot laat in de middag door met hakken en verzamelen. Voor info over de individuele vondsten zie het Forum. Leuk is dat de schrijfster van het fossielenboekje over de vondsten uit deze groeve, ene Mw. Rasmussen (als ik het goed heb) met haar zoon, die de foto's van dit boekje heeft genomen, ook aan het zoeken zijn. We praten even met hun over de fossielen.

Groeve te Fakse. Foto: Martijn Schalk

Op de camping is een TV-ruimte, waar we 's avonds bijeen komen. Johan werpt zich op de houtkachel en na enige tijd brandt die als een fakkel. De organisatie heeft zelfs een verloting op touw gezet en iedereen wint iets, hetzij een boekje over de fossielen van deze groeve, hetzij een handjevol haaientanden, die Martijn heeft meegenomen uit Amerika. 's Nachts heeft het geregend, maar de hele dag is het droog en is het prima weer om fossielen te zoeken.

Dinsdag 20 oktober 2009

Gisteravond is besproken het programma voor vandaag aan te passen. Er is enkele dagen geleden op het eiland Møn vers materiaal naar beneden gekomen. Om 10 uur zijn we bij Møns Klint Geocenter. Dit is ook een prachtig nieuw fossielenmuseum. We gaan enthousiast de 300 zoveel traptreden naar beneden om te ontdekken dat de trap in de zee eindigt. Diegenen met laarzen aan redden het nog wel om op het strand te komen. Herman Zevenberg met zijn trekkingschoenen haalt het wonderbaarlijk ook (droge voeten?), maar Marchien en Liesbeth en ikzelf moeten hetzelfde aantal treden weer terug. Marchien gaat haar weg en wij tweeën drinken eerst een lekkere cappuccino in het museum en vervolgens rijden we naar een andere parkeerplaats, zodat we van de andere kant bij deze Abrutschung kunnen komen. Het is prachtig zonnig weer en we zoeken op onze knieën nog klein materiaal uit het strandgruis, zoals een enkele zee-egelstekel en -plaatje en een kogelspons. Later op de middag, als het al een stuk frisser is geworden, ontmoeten we de rest van de groep, die mooie vondsten heeft gedaan in het verse materiaal. 's Avonds zitten we nog een tijdje gezellig bij elkaar in de TV-ruimte en bespreken de dag van morgen.

De klif bij Møn. Foto: Martijn Schalk

Woensdag 21 oktober 2009

Om 8.30 uur rijden we in colonne naar Stevens Klint bij Højerup. Op het betaalde parkeerterrein is toevallig een grote groep van de brandweer met allerlei oefeningen bezig, maar dat terzijde. Wij gaan via een steile trap naar het strand en klimmen even later even vrolijk omhoog om ons te nestelen voor de magische plek, waar de K-Pg grens (Krijt - Paleogeen grens, voorheen K-T) te aanschouwen is. Herman en Johan geven afwisselend uitleg over deze K-Pg grens. Hele horden geologen zijn ons voorgegaan en velen hebben een stukje van dit K-Pg grens materiaal meegenomen. Een enkeling zoekt op het hier gelegen strandje naar fossielen. Anderen gaan beginnen aan de reis naar de groeve bij Dalbyover, gelegen in Noord Jutland, een kleine 400 km verderop.

De K/Pg grens bij Stevns Klint. Foto: Martijn Schalk

Tijdens deze reis passeer je de (dure) tolbrug naar het eiland Fünen. Als wij om 15.30 uur bij de groeve aankomen, is de camper van Janny en Tinus net gearriveerd. De anderen komen succesievelijk binnendruppelen. Het blijkt dat je hier op de storthopen moet zoeken en de zee-egels (Echinocorus) liggen ruimschoots voor handen. Ook wordt een stuk koraal gevonden. Als het schemerig wordt rijden we verder. Al gauw rijden we in het donker naar onze volgende camping, de Glyngøre Camping bij de brug over de Sallingsund. Als Robert en Mirjam met hun camper arriveren, rijden ze achter op een terreintje om te keren. Echter is het er zeer drassig met gevolg dat ze met hun voorwielen vast komen te zitten. Als na een uur blijkt dat menskracht niet toereikend is om de camper te bevrijden, wordt met de sleepkabel van Herman en de 4-wheel drive van Martijn de camper naar droger oorden verplaatst. Op deze camping blijkt hoe handig het is als de eigenaar alleen Deens spreekt.

Donderdag 22 oktober 2009

Om 9.15 uur rijden we achter Herman aan naar het Moler museum bij Hesselbjerg. De organisatie heeft een gids geregeld, die uitleg geeft over de Moler en over de prachtige (vis)fossielen, die uitgestald zijn in dit museum. Het mooie is dat de gids zelf ook een aantal van de uitgestalde fossielen heeft gevonden en kan vertellen over het prepareren ervan. Door een aantal van de groep wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om geologische boeken te kopen. Een ook aanwezige fossielenverzamelaar van Moler materiaal neemt ons mee naar een groeve enkele kilometers verderop. Dit is een grote in bedrijf zijnde groeve. Schitterend zijn in de wanden de verschillende Molerafzettingen te zien. Het is even wennen hoe je zoeken moet en waar je op moet letten. Als je over de schuine wanden klautert, stuift het enorm omdat het droog vulkanisch materiaal is; het materiaal is ook heel licht.

Het Moler museum op Mors. Foto: Martijn Schalk

Dit zoeken spreekt ons niet zo aan. Samen met Esther van den Braak rijden we naar twee plekken aan de Hanklit kust en warempel vinden we op het strand nog een aantal leuke zee-egels. Omdat Marchien en Renë gisteren niet naar Dalbyover zijn geweest, hebben ze dat vandaag gedaan. Wrang is wel dat er door dieven in hun auto is ingebroken. Ze hoorden het alarm afgaan, renden naar hun auto en stonden oog in oog met hun belagers. Die hadden met een koevoet het linkerportier opengebroken en de zijruit ingeslagen. Hun navigatiesysteem waren ze kwijt. Je kunt raden wat het vervolg bij politie etc. geweest is, ..veel ergernis en tijdverlies.

Prachtige vondst van Martijn, een steen met meerdere insecten, waarvan deze er één is. Foto: Martijn Schalk

Vrijdag 23 oktober 2009

Alweer de laatste dag van de excursie Denemarken. Martijn is al naar zijn home in Noorwegen onderweg. Mirjam en Robert gaan weer terug naar Groningen, omdat ze zaterdag bijtijds hun camper moeten inleveren. Zij nemen Johan mee. Tot slot reizen Marchien en Renë ook al richting Nederland. Zodoende is de geologische sterkte van de groep gehalveerd. Wat een drama, maar niet heus. Met een select gezelschap van een landrover en twee campers gaan we om 9.30 uur naar het pontje, dat ons naar Fur brengt. De tijden, dat het pontje gratis voer, zijn allang voorbij.

Achter Herman aan, die ons feilloos naar de Moler groeve op Fur loodst. Ook weer van die prachtige afzettingslagen. Herman vindt een enkel visje, maar de anderen brengen het niet verder dan het vinden van resten vissenpoep. We zoeken tot 14.00 uur en rijden vervolgens zeer landelijk naar het strand. Hier struinen we anderhalf uur overheen. Veel zee-egels worden er niet gevonden. Echter voor wie een brede belangstelling heeft, is er nog genoeg interessants te zien en vinden op en langs het strand. Zoals allerlei aangespoelde schelpen, een prachtig blauw gekleurde inktvis nog in zee en de stukken kust die omlaag zijn gekomen,soms lijkend op de Falaise kust in Normandië. We gaan terug naar het pontje. Tinus en Janny zijn al naar de camping terug. De andere vier zoeken nog tot schemer naar zee-egels in een zandgroeve in de buurt. Op de camping steekt het selecte groepje van zes zich in gala en met de camper van Tinus rijden we naar Nykøbing. Een gezellig restaurant is snel gevonden en we schuiven graag aan bij het lopend buffet. Dit is een prima afsluiting van deze week. Volgt nog de laatste nacht op deze camping.

Als ik namens ons tweeën spreek is het een zeer geslaagde week geweest. Van de anderen heb ik geen andere berichten gehoord. Het is verbazend hoe snel je je thuis voelt in zo'n groep. We zijn op heel verschillende plaatsen in Denemarken geweest in groeves waar je heel verschillende dingen kunt vinden. Fijn is ook dat je steeds meekrijgt wat iedereen vindt, althans in grote lijnen. Evenals Mirjam en Robert hebben wij uitgeprobeerd hoe een camper als vakantiehuis(je) bevalt. Ons is het in ieder geval prima bevallen. We bedanken de organisatoren, zijnde Herman en Martijn, voor de tijd en energie die ze in de organisatie van deze week hebben gestoken. Heel graag willen Liesbeth en ik volgend voorjaar met een camper mee naar Zuid Engeland. Herman heeft al een beginnetje gemaakt met het idee te opperen.

Deelnemers: Martijn Schalk (Supergraver), Herman Zevenberg (Webmaster), Esther (Olifant), Robert Schneiders (Romi113), Mirjam Schneiders, Johan Vellekoop (FossilDude), Johannes van der Velde (johvdvelde), Liesbeth van der Velde, Janny Louws - Fokker, Tinus Louws, René en Marchien)

Feedback

Mist er iets op deze pagina? Of klopt er iets aan de tekst? Meld het ons.

Doneer

Wij zijn geheel afhankelijk van donaties. Daarom vragen wij onze gebruikers ons te helpen.

20.0%
Percentage van ons maanddoel gehaald deze maand